22 Haziran 2012 Cuma

72 YIL ÖNCE, EFEKT...



RADYO EFEKTLERİ OYUNLARA YENİ BİR GERÇEKLİK KATIYOR

Popüler Bilim

20 Haziran 2012 Çarşamba

7/24 Sanat Maratonu

Bianet :: 7/24 Sanat Maratonu -

Sanatçılar, Şehir Tiyatroları'nda yapılan yönetmelik değişikliğini ve devlet tiyatrolarının özelleştirilmesini "Sanat Maratonu"nda 22 Haziran'a kadar yedi gün 24 saat kesintisiz protesto edecek.





 24 saat durmadan ve günlerce sürecek olan Sanat Maratonu'muz, 16 Haziran 2012 Cumartesi günü, Kadıköy Selamiçeşme Özgürlük Parkı'nda, saat 17:00 de okunacak basın bildirisinin ardından başlayacak!

16-22 Haziran tarihleri arasında gerçekleştirmeyi amaçladığımız ve ardı ardına eklemlenen, tiyatro, dans, müzik, şiir dinletileri, söyleşiler, kısa film gösterileri gibi, sanatın pek çok dalından gönüllü katılımlarla oluşturulan Sanat Maratonu'muz, gece gündüz devamlılığı nedeniyle bir ilk olma niteliği taşıyor. 

Genco Erkal, Tülay Günal, Vedat Sakman, Grup Gündoğarken, Levent Kırca, Çiğdem Erken, Güvenç Dağüstün, Fırat Tanış, Ufuk Karakoç ve daha pek çok sanat meslek örgütünün, Şehir Tiyatrosu, Devlet Tiyatrosu, Özel Tiyatrolar, Üniversite topluluklarından sanatçıların katılımıyla gerçekleştirilecek bu benzersiz "Sanat Maratonu"Guınness gözlemcilerince de takip edilecektir. Halk ile sanatın ve sanatçıların buluşması ve dayanışması için tasarlanan, dünyada bir benzeri daha olmayan Sanat Maratonu'muza herkes davetlidir.


Sanatçılar, İstanbul Şehir Tiyatroları'nda yapılan yönetmelik değişikliğini ve devlet tiyatrolarının özelleştirilmesini "Sanat Maratonu"nda protesto ediyor.
16-22 Haziran arasında Kadıköy Selamiçeşme'deki Özgürlük Parkı'nda başlatılan "Sanat Maratonu"nda tiyatro, dans, müzik, şiir dinletileri, söyleşiler ve kısa film gösterileri gibi pek çok dalda gönüllü sanatçıların eserleri sergileniyor.
Cumartesi günü, Aslı Öngören'in ortak açıklamasını okumasıyla yedi gün 24 saat sürecek "Sanat Maratonu" başladı.


"Tepkimizi sanatla dile getireceğiz"

Öngören açıklamasında özgür sanat için sessiz kalmayacaklarını belirterek şöyle devam etti:
"Hiç kimse sanat ve sanatçı ile halkın arasına nifak sokamaz. Dedik ki seçilmişlerin asıl görevi sanata ihtiyacı olan özgür ortamı sağlayacak altyapıyı oluşturmaktır. Bunu sadece sanatçı için değil halk için yapmak zorundadır. Yapmazlarsa sanat buna sessiz kalmaz.
"Bugün umutlarımız da kaygılarımız da azalmış değil. Başlattığımız sanat maratonunun amacı en iyi bildiğimiz zeminden yani sahne üzerinden tüm sanat dallarının diliyle ardı ardına kaygılarımıza ve umutlarımıza dikkat çekmektir. Gayretimiz tüm insanların birbirini anladığı ve saygı duyduğu aydınlık yarınlar içindir. Bu meram anlaşılana kadar susmadık susmayacağız."
İlk gün eyleme, Grup Cem Davran, Engin Alkan, Sevinç Erbulak ve Grup Gündoğarken katıldı.
Destek verenler: İstanbul Şehir Tiyatrosu Sanatçıları Derneği, TOBAV, TODER, OYÇED, TOMEB, Türkiye Eleştirmenler Birliği, ÇASOD, DETİS, Sanatçılar Girişimi, Amatör Tiyatro Çevresi, Nazım Hikmet Kültür Merkezi, Nazım Hikmet Kültür ve Sanat Vakfı ve Alternatif Tiyatro Mekanları Ortak Girişimi. (NV)

17 Haziran 2012 Pazar

Türkiye Radyo Oyunu Tarihi'nde bir milat: BELDAN KABALAK

Beldan Kabalak, ülkemizde Radyo Oyunu üzerine ilk akademik çalışmayı yapmaya girişen kişidir. Fakat lisans tezi reddedilmiştir. Kendisi de hem tezini hem de tezinin reddedilme aşamalarını kitaplaştırmıştır. Bu çalışma Dramafon Tarihimiz için bir milat değerindedir.



Bu  önemli kitabın bazı bölümlerini sizlerle paylaşıyoruz...
DRAMAFON  

16 Haziran 2012 Cumartesi

NEDEN "HALA" RADYO OYUNU?


           NEDEN "HALA"  RADYO OYUNU?


1999 yılında TRT İstanbul Radyosu’nda radyo oyunu yapımcılığına başladığım ilk günlerde soranlara tam olarak ne iş yaptığımı anlatırken oldukça zorlandığımı anımsıyorum.  Bununla birlikte o günlerden bu günlere kadar insanlara mesleğimden söz hala karşılaştığım hiç ama hiç değişmeyen bir şey var. Öncelikle radyo oyunu ya da arkası yarından söz açıldığında hemen herkes bir an için geçmişe döner ve radyo başında merak ve heyecanla geçirdiği dakikaları, saatleri buruk bir özlemle anımsar. Ülkemizde henüz televizyon yayıncılığının başlamadığı ve televizyon alıcılarının radyolar kadar yaygınlaşmadığı yıllarda, radyonun ve radyo oyununun önemini, değerini ve işlevini hemen herkes anımsar ve istisnasız kabul eder. Bununla birlikte kimileri, seksenli yıllardan sonra TRT radyolarının radyo tiyatrosu ve arkası yarın yapımlarına son verdiğini ve bu türlerin geçmişte kaldığını düşünürler. Bir tür olarak radyo oyunlarını dinlemeyi bırakanlarda, sanki artık böyle bir türün var olmadığı gibi garip bir düşünce hâkimdir. Oysa TRT’de radyo oyunları, radyo tiyatrosu, arkası yarın ve çocuk bahçesi yayın kalıplarında yapım ve yayınları hiçbir dönemde kesintiye uğramamıştır. Radyo tiyatrosunu kendi deyişleriyle ‘eskiden’ çok seven ve çok dinleyen bu kesimin yanı sıra, gerek kamuoyu araştırmaları sonucunda gerekse kişisel gözlemlerle emin olduğumuz bir gerçek vardır ki o da ‘hala’ radyo oyunlarını dinleyen geniş bir kesimin var olduğudur. 

George Bernard Shaw



" Radyoda oyunlar yayınlamak istiyorsunuz ve görünmez oyunun yeni bir şey olduğunun, eski yöntemlerle yapılamayacağının farkına varmak yerine; en güzel kadın oyuncuların ve meşhur yönetmenlerin peşine düşerek alışılmış teatral gösterilerde ısrar ediyorsunuz ve halka diyaloga kulak misafiri olma lütfunu bahşediyorsunuz. Bu saçmalıktır."

                                                                                                                     George Bernard Shaw
                                                                                                                                     1925